Verkkokaupan perustaminen, sisältömarkkinointi ja tuotteiden mainostaminen

Oletko koskaan ajatellut verkkokaupan perustamista? Tänä päivänä verkkokaupan perustaminen on melko vaivatonta. Teknisestä näkökulmasta sitä varten löytyy tänä päivänä melko helppokäyttöisiä sovelluksia, ja mikäli sinulla ei ole omaa varastoa, voit myös käyttää niin sanottua suoratoimitusta (englanniksi dropshipping), jossa asiakkaasi sinulta tilaamat tavarat lähtevät suoraan valmistajan varastolta asiakkaan luokse.

Itse verkkokaupan perustaminen ei vaadi paljoa vaivaa. Tällä hetkellä eniten käytettyjä verkkokauppapalveluita ovat Shopify sekä WordPress sisällöntuotantoalustalla toimiva WooCommerce. Shopify on kuukausimaksullinen erittäin helppokäyttöinen palvelu, jonka avulla verkkokaupan saa verkkotunnuksineen, palvelintiloineen ja luottokorttipalveluineen valmiiksi päivissä. WooCommerce puolestaan on ilmainen WordPress alustaan asennettava liitännäinen (englanniksi plugin), jonka asettelu toimivaksi vie hieman enemmän aikaa.

Hinnoilla kilpailu ei pienelle kaupanpitäjälle ole mahdollista. Tällöin onkin pyrittävä valitsemaan markkinarako (englanniksi niche), jossa on normaalia vähemmän kilpailua ja jonka tuotteet ovat niin sanotusti trendaavia. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota verkkokaupan huolellisesti valmisteltuun ulkoasuun ja esittelyyn, sekä kaupanteon ehtoihin, jotta asiakkaan luottamus voidaan ansaita. Kaupanpitäjän on myös osattava copyn perusteet, jotta hän voi laatia tuotteille ostopäätökseen johtavat mainostekstit.

Koska verkkokauppoja on tänä päivänä hyvin suuri määrä, tulisi verkkokaupan tarjota jotakin lisäarvoa asiakkailleen. Tällöin kauppaa voidaan mainostaa hakukoneoptimoidun sisältömarkkinoinnin avulla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaupan yhteyteen perustetaan blogi, josta löytyy hyödyllistä tietoa kauppaan valitun markkinaraon eli nichen teemoista sekä tuotearvosteluista. Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on tuoda orgaanista liikennettä sivuille.

Tämän lisäksi verkkokauppaa tulee mainostaa maksullisin mainoksin, joita tarjoavat muun muassa Facebook ja Google Ads (aiemmin Google AdWords) -mainostusohjelmat. Tällöin mainostetaan yleensä jotakin trendaavaa tuotetta, jonka löytämisen apuna voi käyttää Google Trends -työkalua.

Facebook -mainostuksessa oleellista on määrittää tarkasti kohdeyleisö. Google Ads -mainostuksessa puolestaan tuotetta kuvaavat hakusanat näyttelevät tärkeää roolia.

Mainoksen tulee ohjata asiakas verkkokaupan aloitussivulle (englanniksi landing page), jossa asiakkaalle tuotetaan ostospäätökseen johtava myynti putki (englanniksi funnel). Yleensä myyntiputkessa käytetään copya yhdistettynä graafisiin elementteihin, jonka jokaisessa vaiheessa löytyy toimintakehote (englanniksi Call To Action, CTA) tuotteen ostamiseen. Mikäli asiakas saadaan myyntiputken avulla ohjattua ostamaan, voidaan vielä lisäksi tarjota yhteensopivia tuotteita.

Verkkokaupan mainostamisessa yhdistyvät niin sisältömarkkinointi kuin myös mainostusohjelmat. Tärkeää ostopäätöksen saavuttamisessa on asiakkaan luottamuksen voittaminen kilpailluilla verkkokauppamarkkinoilla.