Veikkauksen mainonta todennäköisesti lisää peliriippuvuutta

Suomessa Veikkauksella on ollut monopoliasema vedonlyönnissä, rahapeleissä ja kasinotoiminnassa, mutta Kilpailuviraston tehtävänä on tarkastella Veikkauksen monopoliasemaa ja sen tarkoituksenmukaisuutta. Perustelu Veikkaukselle myönnettyyn monopoliasemaan on Veikkaukselle annettu tehtävä pelaamisen haittojen vähentämiseen.

Veikkauksen harjoittama markkinointi huolettaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääjohtaja Kirsi Leivoa. Veikkaus mainostaa pelejä runsaasti ja peliautomaattien sijoittelu houkuttaa pelaamiseen.

Mitä ovat pelaamisen haitat?

Vedonlyönnin ja uhkapelaamisen haitat liittyvät riippuvuuden muodostumiseen ja riippuvuus mistä tahansa on haitallista ihmiselle. Rahapelien suhteen riippuvuus on pakonomaista pelaamista, joka toistuu ja jatkuu, vaikka henkilö haluaisi lopettaa pelaamisen. Riippuvuudessa lopettaminen on vaikeaa ja henkilö hairahtuu tekemään uudelleen sitä, mitä ei haluaisi tehdä. Tämä johtuu puolestaan siitä, että hän tuntee pakonomaista vetoa siihen tekemiseen, josta on riippuvainen.

Pelaamisesta halutaan eroon yleensä silloin, kun pelaaminen johtaa taloudellisiin vaikeuksiin pelaajan panostaessa peleihin enemmän kuin pitäisi. Siksi esimerkiksi Cabaret Club casino on mukana vastuuntuntoisen pelaamisen Responsible Gambling Councilin periaatteissa. Pelaajilla on mahdollisuus asettaa pelaamiselleen rajoitteita nettikasinossa.

Miten mainonta voi vaikeuttaa peliriippuvaisten tilannetta?

Peliongelman kehittymiseen voivat vaikuttaa mm. sosiokulttuuriset tekijät. Pelaamista lisää se, jos pelaaminen vaikuttaa yhteiskunnallisesti hyväksytyltä. Kun rahapelit ovat laillisesti sallittuja ja yhteiskunnassa hyväksyttyjä, on pelitarjontaa enemmän ja se taas johtaa pelaamisen lisääntymiseen. Ja mitä enemmän rahapelejä pelataan ja mitä suurempi on pelaajien joukko, sitä enemmän tulee peliriippuvuutta ja riippuvuuden kanssa painiskelevia ihmisiä. Kun Veikkaus saa mainostaa palveluitaan, saa se pelaamisen vaikuttaman hyväksytyltä ja houkuttelevalta.

Veikkauksen harjoittaman mainonnan lisäksi pelikoneiden sijoittelu mietitytti Kilpailu- ja kuluttajavirastoa. Suomessa köyhimmät ja vähiten koulutetut ihmiset pelaavat enemmän kuin muut kansalaiset. Pelikoneiden sijoittelua kauppakeskuksiin ja muihin paikkoihin on tutkittu ja tutkimustulosten mukaan pelikoneita löytyy eniten sieltä, missä asuu eniten köyhimpiä, vähiten koulutettuja ja työttömiä ihmisiä. Tämä on saanut kilpailuviranomaisen kyseenalaistamaan sitä, kumoavatko Veikkauksen tuloista jaetut hyväntekeväisyysvarat pelaamisen aiheuttamia haittoja.

Sekin saa kuluttajaviranomaisen epäilemään Veikkauksen pelien aiheuttamia peliriippuvuusongelmia, kun on tutkittu, että viisi prosenttia pelaajista käyttää peleihin 50 % kaikesta pelaamiseen käytetystä rahasta Suomesta. Pelaaminen keskittyy siten pienelle joukolle, joka käytti pelaamiseen puolet 1,8 miljardista vuonna 2017 Veikkauksen peleihin hävityistä rahoista.