Totuus julkkisten suurista voittopoteista on tarua ihmeellisempää

Moni meistä on varmasti törmännyt netissä uskomattomiin videoihin ja mainoksiin suurista rahavoitoista ja unelmalomista. Osa varmasti pohtii mielessään, ovatko tällaiset uutiset aivan liian täydellisiä ollakseen totta, kun suomalaisille tunnetut kasvot postaavat sosiaaliseen mediaan päivityksiä suurista rahavoitoistaan. Tämänkaltaiset mainokset ovat varsin yleinen ilmiö nykypäivänä, josta Iltalehti uutisoi viime keväänä. Iltalehti paljastaa, että tällaisten mainoskampanjoiden takana on hyvin suunniteltu ja toteutettu ulkomaalaisten uhkapeliyhtiöiden markkinointistrategia.

Tosiasiassa nämä tunnetut suomalaiset kasvot eivät pelaa omilla rahoillaan, vaan uhkapeliyhtiöt sponsoroivat suoraan heidän pelaamistaan säännöllisin väliajoin. Yksi tuoreimpia suuren potin voittajia on Big Brotherista tutuksi tullut Amanda Harkimo, joka uutisoi sosiaalisessa mediassa voittaneensa 10 000 euron potin. Näitä mainostajia kutsutaan sisäänheittäjiksi tai affiliaateiksi. Yleensä affiliaattien ja nettikasinoiden välillä toimii myös paikallinen – tässä tapauksessa suomalainen välitysfirma, joka on nimenomaan erikoistunut uhkapeliyhtiöiden vaikuttajamarkkinointiin.

Pelattavat rahasummat julkkikset saavat yleensä viikoittain riippuen sopimuksesta. Samassa sopimuksessa yleensä myös määritellään, kuinka monta peliä rahalla täytyy pelata tai lyödä vetoa. Vastineeksi julkkikset päivittävät pelaamistaan sosiaalisessa mediassa, joissa tuhannet, jopa kymmenet tuhannet seuraajat lukevat päivityksiä. Jos rahat loppuvat ennen erikseen sovitun pelimäärän päättymistä, ei tiliä vedetä miinukselle ja mikäli tilillä on voittoa, kyseinen pelaaja saa pitää rahansa. Tämä ei siis vastaa todellisuutta, sillä julkkikset eivät pelaa tai lyö vetoa omilla rahoillaan, eikä mainoksissa paljasteta, kuinka suuria summia julkkis oli menettänyt ennen voittopottiaan.

Suomen laki kieltää uhkapelien mainonnan Suomessa, mutta tämänkaltainen mainostus ei ole suoranaisesti kiellettyä. Julkkiksilla tai kellä tahansa on oikeus päivittää sosiaalisessa mediassa omia nettikasinokokemuksiaan. Monet kuitenkin kokevat tällaiset pelipäivitykset hyvin kyseenalaisina, sillä ne eivät kerro puoltakaan totuutta siitä, miten voittosummiin on päädytty.

Monet Suomessa suositut nettikasinot ovat ulkomaalaista alkuperää, esimerkiksi JackpotCity, jolla on varmasti tuhansia pelaajia ympäri Suomen. Ulkomaalaiset nettikasinot eivät pääse mainostamaan Suomeen ja lisäksi lain säätämät tiukat linjat estävät kasinoita ja vedonlyöntifirmoja vaikuttamaan suoraan asiakaskuntaansa. Affiliaattien värvääminen ulkomaalaisten nettikasinoiden “sananlähettiläiksi” on ollut tähän asti yksi niistä harvoista keinoista, joilla uhkapeliyhtiöt ovat päässeet vaikuttamaan suomalaisiin. On kuitenkin hyvin tärkeää aina kyseenalaistaa uhkapelimainonta, sillä helppo raha ei läheskään aina ole ilmaista.