Valtaavatko sähköiset mainokset mainonnan 2000 luvulla

Mainonta

Mainonnalla tarkoitetaan tuotteen ja palvelun tarjoamista suurelle joukolle erilaisilla mainoksilla. Mainonnalla tiedotetaan ja mainostetaan tuotteen ominaisuuksia hyvinkin myyvästi mainoksilla. Mainonta tapahtuu erilaisten tieodotuskanavien välityksellä. Tiedon välittäjinä ovat lehdet, televisio, radio, internet, ulkoilmamainonta, sähköposti, messut jne. Myös henkilökohtain mainonta ihmiseltä toiselle ja kuulopuheiden kautta on merkittävää mainonnassa.

Mainos voi olla hyvin monenlainen. Nykyäänkin esiintyy ihan perinteisiä mainoksia paperisena esitteenä ja sanoma- ja aikakausilehdissä. Samat mainokset tuotteista ovat sähköisessä muodossa internetissä tuotetta tarjoavien tahojen sivuilla. Myynti tapahtuu sekä nettikauppojen että tavallisten kauppojen välityksellä. Nettikaupoilla on kuitenkin puutteitakin tarjottavien tuotteiden sopivuudessa kuluttajalle. Joskus tuotteet on nähtävä ihan fyysisesti, esim. vaatteet ja kengät, ja todettava sopivatko ne ostajalle. Nettikaupan suuri ongelma onkin suuri tavaroiden palautusprosentti.

Ihmiset käyttävät suurelta osin Internettiä, josta tulee mainontaa tuutin täydeltä. Sähköposti täyttyy erilaisista tarjouksista. Tällaiset mainokset päätyvä yleensä suoraan roskapostiin, mikä on mainostajan kannalta sääli. Jos kuluttaja haluaa ostaa jonkin tuotteen hän etsii erilaisten haku- ja vertailusivujen kautta sellaista tuotetta, jota hän tarvitsee.

Mainos voi olla piilotettu hyvin ovelasti eri viestintävälineisiin. Esimerkiksi, jos kuluttaja katsoo elokuvaa joko televisiosta tai elokuvateatterissa, elokuvaan on laitettu paljon sellaisia tuotteita, joita ihminen ei havaitse tarvitsevansa. Alitajunta rekisteröi kuitenkin kaikki tavarat, ruoat, vaatteet, autot jne. Samoin toimii muukin mainonta. Sitten kun hän menee kauppaan tai nettikauppaan hän vaistonvaraisesti valitsee sen tuotteen, jonka hän on nähnyt aiemmin ja todennut trendikkääksi ja halutuksi.

Nettiä käytettäessä sinne rekisteröityvät kaikki sivut, joilla henkilö on surfaillut lähiaikoina. Tämän perusteella kuluttajalle tarjotaan niitä tuotteita, joita hän on katsellut. Ja tällaiset mainokset johtavat helposti tuotteen ostamiseen, koska se on niin vaivatonta. Kaupankäyntikin on helppoa, eikä ole sidottu aikaan eikä paikkaan. Melkein jokainen voi omassa kodissaan katsella rauhassa eri tavaroita ja palveluja. Vertailu on helppoa ja ostaminen ja maksaminenkin on vaivatonta.

Mainoksia on yhteiskunnassamme ympärillämme koko ajan ja kaikkialla. Osa mainoksista on selvästi näkyvillä ja osa piilomainontana. Tietoa tuotteista on paljon saatavilla eri kanavien välityksellä ja liikkeissä ja tavarataloissa ym. Suuressa osassa on nykyään Internet kaikkine mahdollisuuksineen. Sähköiset mainokset ovat valloittaneet maailman.