Mainonnan tulevaisuus

Digitaalinen markkinointiviestintä tarkoittaa kaupallista digitaalista viestintää, jota vastaanottaja voi saada esimerkiksi matkapuhelimien, internetin, sähköpostien tai digi-tv:n välityksellä. Oleellinen asia määrittelyssä on se, että lähettäjä ja vastaanottaja voivat kommunikoida keskenään.

Digitaalisessa markkinoinnissa taas viestit ovat yksisuuntaisia ja enemmän perinteisen mainoksen kaltaisia. Mainonnan painopiste onkin lähiaikoina muuttumassa mobiilimainontaan. Sijainti- ja paikkatietojen hyödyntäminen mobiilimainonnassa on tulevaisuuden trendi, ja sitä kokeillaan parhaillaan erilaisilla kampanjoilla ja sisällöillä. Perinteinen yksisuuntainen mainonta, joka kertoo palvelun tai tuotteen sisällön, ja mistä sitä saa, on väistymässä kokonaisvaltaisen ja tarkasti tiettyyn ryhmään kohdennetun markkinoinnin tieltä. Uusi teknologia pystyy hyödyntämään puhelimen käyttäjän sijaintitietoa reaaliajassa tai historian mukaan. Mainonta itseisarvona vähenee, ja yrityksen ja asiakkaiden välinen jatkuva viestintä ja vuorovaikutus tulee sen tilalle.

Tämä asettaa yritykselle tiettyjä haasteita: On panostettava sosiaaliseen mediaan ja vertaismarkkinointiin, jossa yritys ei mainosta, vaan tuotteen käyttäjä mainostaa tuotetta toiselle potentiaaliselle käyttäjälle. Media-alalla onkin nyt aloitettu hyperlokaalin paikkatietopohjaisen markkinoinnin kokeiluja. Kokeilu perustuu hyvin pieniin alueisiin.

Ensimmäisiä merkkejä tästä on ollut Google Mapsissa: Käytyäsi kaupassa ilmestyy ruudulle kysymys, haluatko arvostella kaupan Mapsiin tai haluatko julkaista kuvan kohteesta. Tällä samalla menetelmällä mikä tahansa yritys voi kohdentaa mainontaansa bannereina tai push-viesteinä alueen mobiililaitteisiin.

Tulevaisuudessa tärkeimpiä markkinointikeinoja onkin vertaiskokemus. Vertaiskokemusta markkinoidaan blogien ja vlogien avulla. Bloggaus mainonnan ja markkinoinnin keinona on vielä suhteellisen uutta: Kymmenen vuotta sitten blogeja ei vielä ollut olemassakaan. Yrityksellä voi olla kotisivut, verkkokauppa tai blogi, joita se hallinnoi itse ja on siis myös vastuussa niiden sisällöstä ja toimivuudesta. Nopea ja toimiva verkkokauppa, selkeät ja nopeasti latautuvat sivut sekä hyvä ja seuraajia keräävä blogi veivät markkinoinnissa jo pitkälle. Ostettu media taas on se näkyvyys, mitä yritys ostaa mediassa muilta alustoilta, kuten esimerkiksi hakusanamainonta tai bannerit muiden kotisivuilla. Vaikeimmin hallittava markkinoinnin muoto on “ansaittu media” eli kaikki se keskustelu, mitä yrityksestä ja sen tuotteista käydään sosiaalisessa mediassa, kuten blogit, Facebook, Twitter, Instagram, YouTuben videoblogit tai vaikkapa keskustelupalstat. Ihmiset tykkäävät, jakavat linkkejä ja kehuvat blogeissaan ja omilla sivuillaan tuotteita tai palveluja jolloin sana tuotteesta leviää. Sudenkuoppana tässä on se, että myös huonot arvostelut leviävät yhtä nopeasti.