Spotify striimausmainonnan eturintamassa

Musiikki avaa oven alitajuntaan

Mainonnan hakuammunnan ajat ovat ohi. Tähän astihan homma on mennyt niin, että mainostaja maksaa tietyn summan, jolla hän saa mainokselleen näkyvyyttä tai kuuluvuutta. Tällöin luotetaan yksinkertaisesti siihen, että kun tarpeeksi moni kuluttaja mainokselle altistuu, löytyy sieltä joukosta aina joku ostajakin. Televisiossa toki on pyritty myös kohdistamaan tietyn tyyppisiä mainoksia tietyn tyyppiselle yleisölle. Tämä on tapahtunut kuluttajaryhmiä tutkimalla ja arvioimalla minkä tyyppiset ryhmät kuluttavat tietyn tyyppistä viihdettä.

Nyt tällainen ajattelu on lyömässä läpi myös musiikin striimauspalveluissa. Spotify on jo ilmoittanut, että se alkaa kohdentaa mainontaa musiikin tunnelmien mukaan. Näin, kun asiakas kuuntelee tiettyä soittolistaa, saa hän kuultavakseen tietyn tyyppisiä mainoksia. Musiikin kohdalla tällainen täsmämainonta saattaa toimia jopa paremmin kuin televisiossa. Mainoskatkollahan saatetaan käydä vessassa tai keittiössä – tai vaihtaa kanavaa. Musiikin kuuntelua kukaan tuskin katkaisee mainosten ajaksi. Lisäksi musiikilla voi olettaa olevan alitajuinen vaikutus ihmisen tunteisiin, jopa niin, että ihminen tälle vaikutukselle altistuu sittenkin, vaikka ei tietoisesti kuunteluun keskittyisikään.

Toinen suosittu musiikinkuuntelualusta, Pandora, ei ainakaan toistaiseksi ole vielä ryhtynyt näin tarkkaan mainontaan. Sen sijaan, että perustaisi mainontansa kappaleiden tunnetiloille, se luottaa edelleen vanhaan tapaan jakaa asiakkaita ikään, sukupuoleen ja muihin ryhmiin musiikkityylien perusteella.

Mainonnan uudet tuulet

Kaiken taustalla on tietysti datan kerääminen. Tätähän harjoittavat myös esimerkiksi Facebook ja Instagram. Musiikkipalveluilla on kuitenkin yksi etu näihin verrattuna: kuunneltu viesti menee enemmän tunteisiin. On todettu, että kuuntelija kehittää huomattavasti intiimimmän suhteen musiikkiin tai podcasteihin, kuin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Tämä tarkoittaa myös tällaisten palveluiden käyttäjämäärien kasvua. Ja koska vain osa käyttäjistä on valmiita maksamaan päästäkseen eroon mainoksista, tarkoittaa se suurta kasvua myös mainosten yleisölle.

Spotify on myös eturintamassa mitä tulee mainosten räätälöintiin. Jo nyt se tarjoaa mainostajilleen mahdollisuuden tehdä suuren joukon erilaisia mainospohjia, joihin se itse sitten lisää juuri tiettyyn tunnelmaan sopivan taustamusiikin ja puheen tavan. Tällainen mainonta myös näyttäisi tuottavan tulosta, ainakin mikäli Spotifyn omiin tietoihin on luottamista. Kun vielä otetaan huomioon, että datan määrä jatkuvasti kasvaa, lienee selvää, että näillä markkinoilla on vielä huomattavasti kasvunvaraa. Mahdollisuuksien määrä tulee lisääntymään, samoin kuin mainonnan teho.