Postin kautta kulkee helpoin väylä asiakkaan luokse

Vanhassa vara parempi

Kehittyvä teknologia tarjoaa jatkuvasti uusia, entistä täsmällisemmin räätälöitä palveluita mainostajille. Silti ei kannata kokonaan unohtaa vanhaa kunnon postimainontaakaan. Siinä missä internetiin kytketty mainos on usein helppo siirtää syrjään yhdellä hiiren klikkauksella, on postitse toimitettu mainos pakko ainakin kantaa paperinkeräyslaatikkoon. Kenties siinä samalla tulee hieman sitä selailtuakin. Ei pidä koskaan aliarvioida fyysisen esineen arvoa.

Totta kyllä, mainonta ei näin ole kenties aivan yhtä tarkoin kohdennettua. Et voi esimerkiksi tietää, mitä musiikkia mainoksen saaja juuri sen saantihetkellä kuuntelee tai millaisia videoita katselee – vai katseleeko ylipäätään mitään. Toisaalta, postitse suoritettava mainonta voi olla edullista, jos jaat mainoksesi itse, ja sitä voi myös kohdentaa tietyille alueille tai tietyn tyyppisille asiakkaille.

Tyypillisimpiä postimainonnan tapoja ovat:

  • postimyyntikatalogit
  • itse postitettavat lehtiset
  • kuoressa postitetut mainokset
  • henkilökohtaisella nimellä ja osoitteella varustetut postikortit

Postituslistat avain onnistuneeseen mainontaan

Oleellista postimainontaa harkitsevalle on päästä käsiksi postituslistoihin. Näin mainontaa voidaan paremmin kohdentaa. Monet yritykset keräävät tällaisia listoja asiakkaistaan. Mikäli asiakkaat ovat antaneet luvan jakaa tietojaan kolmansille osapuolille, on näitä osoitelistoja mahdollista ostaa itselleen. Valitsemalla oikean tyyppisen kohderyhmän, voi mainostaja näin valita niitä asiakkaita, jotka ovat aiemminkin kuluttaneet rahaa saman tyyppisiin hankintoihin. Toinen vaihtoehto on kohdentaa mainontaa tietyille alueille.

Postimainonnan etuja

Eräs postimainonnan hyviä puolia on sen hyötyjen mitattavuus. Yksityisyrittäjä voi esimerkiksi rajoittaa mainoskampanjansa tietylle aikavälille. Tämä voi tapahtua vaikkapa liittämällä mainokseen alennuskuponkeja, joiden voimassaoloaika on rajoitettu. Näin lisääntyneet asiakasmäärät on helppo mitata.

Toinen etu on mainonnan yksilöllistäminen. Mikäli mainostajalla on käytössään asiakas- tai osoitelistoja, voi hän osoittaa esimerkiksi kirjeen suoraan asiakkaan nimellä. Tällöin todennäköisyys sille, että mainos tulee luetuksi, kasvaa huomattavasti.

Postimainonta on myös kohtalaisen edullista. Papereiden suunnittelu ja tulostaminen on nykyään helppoa ja halpaa, samoin kuin yksilöllistenkin kirjeiden tuottaminen – kiitos tietokoneiden.

Eräs etu on myös suuri joustavuus. Siinä missä radio- tai lehtimainoksen tila on varsin rajattu, on postimainonnassa mahdollista kertoa toiminnastaan laajemminkin.

Kaiken kaikkiaan postimainonta on varsin varteenotettava mainonnan muoto. Se on helppoa, edullista ja toimivaa.