Mainostaminen Instagramissa

Mainostaminen on saanut nykyisin monia uusia kanavia ja muotoja. Yksi näistä kanavista on suosittu kuvapalvelu Instagram. Alun perin palvelu on suunniteltu kuvien lataamista varten, joita muut käyttäjät voivat sitten kommentoida ja tykätä. On syntynyt suosittuja käyttäjiä, jotka ottavat upeita kuvia joko hienoista maisemista tai vaikkapa omasta elämästään. Yleensä heillä on jokin oma juttunsa, minkä ympärillä kuvat pyörivät ja josta muut ihmiset ovat kiinnostuneita. Mainostajat ovat huomanneet, että tässä piilee hyvä mahdollisuus saada näkyvyyttä isoille ihmismassoille ja erittäin kohdennetusti.

Useimmiten tavallisilla Instagram-käyttäjillä on muutamista kymmenistä muutamaan sataan seuraajaa tilillään. Kun seuraajia on tuhansia tai kymmeniä tuhansia, aletaan puhua Instagram – vaikuttajasta, josta mainostajatkin kiinnostuvat. Jokin yritys voi yrittää solmia yhteistyökuvion jonkun Instagramin käyttäjän kanssa, jolla on paljon seuraajia. Yleensä käyttäjä saa yrityksen tuotteita tai palveluita ja vastineeksi hän ottaa niistä kuvia seuraajilleen. Kauneudenhoitoon liittyvät tuotteet ovat suosittuja mainosartikkeleita Instagramissa, samoin treenaamiseen ja urheiluun liittyvät ravinteet ja välineet. Onhan Instagram hyvin visuaalinen palvelu, joten on loogista että ihmiset haluavat katsoa kauniita kuvia. Siihen juuri kauneudenhoitoon ja urheiluun liittyvät tuotteet sopivat paremmin kuin hyvin.

Monet käyttäjät, jotka mainostavat jotain tuotetta, voivat olla kuuluisia ihan jostain muusta yhteydestä kuin pelkästään Instagramista. Monet artistit tai näyttelijät ovat suosittuja Instagramissa ja heillä on paljon seuraajia. Yritykset yrittävät monesti värvätä heitä mainostajikseen Instagramin kautta. Näin saadaan omalle tuotteelle tai palvelulle helposti ja nopeasti paljon näkyvyyttä, kun joku tunnettu näyttelijä jakaa siitä kuvan miljoonalle seuraajalleen. Samalla mainostaminen on hyvin kohdennettua. Näyttelijä on ehkä valittu mainostajaksi niin että tuote sopii hänelle, joten hänen seuraajansakin voisivat olla tästä kiinnostuneita. Hyvänä esimerkkinä voidaan mainita amerikkalainen näyttelijä Dwayne “The Rock” Johnson, joka toimii urheiluvaatemerkin Under Armour keulakuvana. Hän käyttää brändin tuotteita ja pitää niitä päällään kuvissa ja erityisesti urheillessa. Johnson tarjoaa tällä tavoin valtavan näkyvyyden tuotemerkille, jakamalla itsestään kuvia Instagramiin yli 100 miljoonalle seuraajalleen. Hänen seuraajansakin ovat varmasti kiinnostuneita urheilusta ja treenaamisesta, joten mikäpä olisi parempi mainoskanava kuin kyseinen henkilö.